Brandslukker


I alle forsøg, hvor du skal lave kemiske reaktioner, SKAL du bruge BESKYTTELSESBRILLER OG FORKLÆDE.
Det er afgørende vigtigt, at du passer på dig selv. I min tid som kemi-lærer har jeg oplevet kemiforsøg, der gik galt. De gange har jeg været lykkelig for, at jeg altid har forlangt af mine elever, at de skulle bruge beskyttelsesbriller og forklæde/kittel. Det er også vigtigt, at du får hjælp af en voksen.

Når du blander bagepulver og eddike, sker der en kemisk reaktion, hvor gassen CO2 dannes. Denne gas er tungere end atmosfærisk luft, og bliver derfor i glasset, hvor den fortrænger luften. CO2 bruger man i brandslukkere, og det er også det, du skal bruge gassen til.

I dette forsøg skal du slukke et fyrfadslys med din hjemmelavede brandslukker.





Hent aktiviteten her: Lav en brandslukker

Kommentarer