Elektrolyse - NaCl

Elektrolyse

I alle forsøg, hvor du skal lave kemiske reaktioner, SKAL du bruge BESKYTTELSESBRILLER OG FORKLÆDE.
Det er afgørende vigtig, at du passer på dig selv. I min tid som kemi-lærer har jeg oplevet kemi-forsøg, der gik galt. De gange har jeg været lykkelig for, at jeg altid har forlangt af mine elever, at de skulle bruge beskyttelsesbriller og forklæde/kittel. Det er også vigtig, at du får hjælp af en voksen.

Alt, hvad vi kalder kemi, er styret af en af de fire naturkræfter, nemlig elektromagnetismen. Du har sikkert lavet nogle forsøg, hvor du arbejdede med magnetisme og elektromagnetisme. Du ved sikkert, at en magnet har en plus-pol (nordpol) og en minus-pol (sydpol), og at to ens poler frastøder hinanden, og to forskellige poler tiltrækker hinanden.
Samtidig ved du, at et batteri har en plus- og minus-pol.
Denne viden skal du udnytte i det følgende forsøg.
Du skal i dette forsøg fremstille to gasarter ved at lave elektrolyse af saltvand. De to gasser, er brint og klor
De to gasarter er ikke helt ufarlige, så du skal have hjælp af en voksen.
En version "let" forklaring af forsøget finder du på sidste side af forsøgsbeskrivelsen.



Download aktiviteten her: Elektrolyse - NaCl


Kommentarer