Albedoeffekten - isterninger og peber

 Da jeg var barn, skete det tit om sommeren, at vi tog en tur til stranden. Det skete heldigvis også tit, at vi fik en is. Turen til ishuset gik ad en asfalteret vej. Den var ofte så varm, at jeg gik inde i rabatten, som dengang var dækket af græs. På turen op til ishuset spekulerede jeg tit over, hvorfor asfalten var varm, mens den græsbevoksede rabat var køligere. Mange år efter fik jeg sat et navn på min undren. Den kaldes "albedo-effekten". Ordet "albedo" stammer fra latin, og betyder hvid.

Albedo er et mål for, hvor meget lys en overflade reflekterer. En hvid overflade har en albedo på 100, mens en sort har en albedo på 0. Det betyder, at jo lavere en overflades albedo er, jo mere energi (varme)  optager den. Hvis en overflade reflekterer 30% af lyset, er albedoen på 30 eller 0,30.

Efter en lang vinter kan man opleve, at den hvide sne bliver mere og mere beskidt. Dermed falder albedoen, sneen optager mere varme, og smelter hurtigere.

Ændringen i albedoen af jordens overflade har betydning for klimaændringerne. F.eks. hvis den hvide havis smelter og blotter den mørke havoverflade.

Du skal ved hjælp af dette forsøg undersøge albedoeffekten (se forsøget i vedhæftede fil).


Download aktiviteten her: Albedoeffekten - isterninger og peber





Kommentarer