Faglig læsning i matematik


Faglig læsning, strategier og regnehistorier til indskolingen

I mine år som indskolingslærer begyndte jeg ofte hver time med at eleverne arbejdede med to til fire opgaver, som opgaverne herunder. Jeg havde kun ringe fokus på facit. Mit fokus lå altid på, hvordan eleven havde løst opgaven (strategien), samt fokus på de ord i teksten der hjalp eleven til at vælge den rigtige algoritme.
Mine spørgsmål kunne være, hvorfor gjorde du sådan? Hvilke ord fortalte dig, at du skulle plusse? Hvordan plusser du to tal sammen? Er der nogen, der har en anden måde at..? Er der andre ord I lægger mærke til?
Sammen lavede eleverne plancher og plakater med de forskellige ord, og de forskellige regne-strategier de benyttede. 
Materialet indeholder 84 plus-historier, 76 minus-historier, 20 gangehistorier og 20 divisions-historier.
De kan bruges som klassegennemgang, som aktivitet i mindre grupper, eller ...









Download regnehistorierne her: Faglig læsning i matematik

Kommentarer